niedziela, 24 kwietnia 2011

Prąd z ogórka

Dzisiaj chciałbym pokazać wam w jaki sposób można wytworzyć prąd elektryczny z ogórka czyli jak zbudować proste ogniwo galwaniczne.Podobny eksperyment można przeprowadzić także z użyciem cytryny ale o tym napiszę za jakiś czas. Ja na jego wykonanie nie wydałem ani złotówki. Poniżej przedstawiam listę potrzebnych przedmiotów, które na pewno każdy z nas może znaleźć w domu.
Są to:
1. Ogórki kiszone.
2. Nóż stalowy
3. Aluminiowy przedmiot (np. nóż, widelec lub folia)
4. Przewody
6. Miernik uniwersalny (multimetr)
Kolejność czynności:
1.Obieramy końcówki przewodów z izolacji. Powinno być to zrobione w taki sposób aby miedziany drut wychodził z izolacji na kilka centymetrów. Ja do tego celu użyłem nożyczek.
2.Sprawdzamy, czy bieguny naszego ogniwa (nóż stalowy i aluminiowy przedmiot)  przewodzą prąd elektryczny. W tym celu ustawiamy pokrętło multimetru na symbol diody półprzewodnikowej - wygląda ona jak trójkąt z prostą przylegającą do jednego z jego wierzchołków. Następnie sprawdzamy stan wyświetlacza multimetru po czym dotykamy dwóch różnych punktów znajdujących się na jego powierzchni. Jeśli wówczas stan na wyświetlaczu ulegnie zmianie to znaczy, że przewodzi on prąd elektryczny. W przypadku aluminiowego kątownika, którego początkowo chciałem użyć stan na wyświetlaczu nie uległ zmianie co oznacza, że nie przewodził prądu. Dlatego też postanowiłem użyć folii aluminiowej, którą miałem aktualnie pod ręką. Jak się okazało przewodzi ona prąd.
3. Jeżeli używamy folii aluminiowej rozcinamy ją na paski. Następnie nacinamy w ogórku (na około polowe jego głębokości) szczelinę w którą wsuwamy folię, a następnie owijamy ją wokół ogórka.
4. Złączamy wszystkie elementy ze sobą za pomocą przewodów. Aluminiowy przedmiot z ogórka (np. folię) łączymy z jednym z biegunów multimetru, natomiast drugi biegun miernika doprowadzamy do stalowego noża.
5. Ustawimy pokrętło multimetru na 2000 uA- oznacza to, że będzie mierzył natężenie prądu i podawał je w mini amperach. Następnie kroimy ogórek nożem. Wówczas w naszym ogniwie zachodzi reakcja redox. Na obu elektrodach (aluminiowej i stalowej) gromadzą się ładunki elektryczne. Do ich budowy można używać takżę miedzi, mosiądzu, srebra (elektroda dodatnia) i cyny lub cynku (elektroda ujemna). Rolę elektrolitu pełni tu natomiast kwas mlekowy,  który powstaje w wyniku kiszenia ogórków. W efekcie amperomierz powinien wskazać liczbę mini amperów co świadczy o przepływie ładunków elektrycznych. W moim wypadku było to od prawie 500uA, gdy nóż był nieruchomy, do niemal 1000uA, kiedy kroiłem nim ogórka. napięcie jakie uzyskałem wyniosło około 0,3V.
 
6. Napięcie 0,3 V jest zbyt małe, żeby zasilać nim choćby diodę LED. Dlatego też postanowiłem stworzyć baterię ogniw. W tym celu użyłem 4 ogórków. Każdego z nich naciąłem i owinąłem folią aluminiową oraz wbiłem w nie noże. Następnie połączyłem je szeregowo ze sobą pamiętając, że należy elektrodę dodatnią przyłączać do ujemnej (stal do aluminium). Na końcu podłączyłem do mojej baterii diodę LED, która zapaliła się. Napięcie, które wytworzyłem wyniosło prawię 1,2 V.Niektórzy ludzie używają nawet urządzeń wykonanych w ten sposób w praktyce, np ładując nimi akumulatory.Ogniwo tę można wytworzyć również za pomocą innych warzyw np. cebuli. Jednak jeśli myślimy o praktycznym zastosowaniu warto jednak skorzystać z tych o przyjemniejszym zapachu - np. arbuza.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz